Instruktørene

                          Body in Flow presenterer instruktørene 2020!  

                              Det blir garantert utfordring og bevegelsesglede.

                   Ved de mest krevende workshoppene blir det roligere alternativer i vår chill out sal.                                                               


                      Taijiquan

Frode Strand Karlsen og Tina Maria Lambert



Frode Strand Karlsen er hovedinstruktør i Trondheim Taiji Senter,  har trent kampkunst  og avspenningsteknikker siden år 2000. Han startet karrieren med Wing Tsun i Trondheim, og etter noen år økte interessen for å se dypere og bredere inn i de østlige filosofier, bevegelse og meditasjonsteknikker. Flere trenere og grener er siden besøkt, både i innland og utland. Hos Pamela Hiley ved Norsk Taiji senter i oslo ble han i over flere år både som Taiji student og etterhvert som assistent. Han gikk Taiji lærerutdannelsen hos Pamela Hiley, og fikk diplomet i 2009. Siden da har han undervist på flere arenaer.

Frode har ved siden av Taiji, Jobbet som soneterapeut og Energi massør i Oslo i flere år ved Markveien Naturmedisinske senter.  Tina Maria Lambert  er opprinnelig fra Nøtterøy i Vestfold. Hennes interesse for Kina og østlig filosofi startet i 2003 da hun studerte Naturopati ved Norsk akademi for naturmedisin. Hovedfagene i Naturopati er ernæringsterapi og urtemedisin, fotsoneterapi, øreakupunktur og tradisjonell kinesisk medisin. I 2009 deltok hun på sitt første helge kurs i Taijiquan. Etter det startet hun å trene ved Norsk Taiji Senter, og lærte formen Cheng Man Ching 37 stillinger Yang stil av Pamela Hiley. I 2012 reiste hun til Wudang fjellene, Kina og trente Taiji og Kungfu i 3 måneder. I 2016/2017 gjennomførte Tina sin Taiji lærer utdannelse ved Norsk Taiji Senter. Idag driver hun Trondheim Taiji Senter sammen med Frode, og har kurs ukentlig i Taijiquan. På Body in Flow 2020 skal de holde Workshop i Taijiquan og Qigong.

                                                  

 Mobility training

   Csilla Anna Kósa

Find freedom in your body!


Mobility is the ability to move a limb through its full range of motion.  Mobility is a controlled voluntary movement through its entire functional range of motion. Mobility training is the process in which you work to improve mobility in all or a single joint. In doing so you reduce the potential of imbalances, thus reducing the risk for injuries, allows for full benefits of exercise by moving limbs through their respective full range of motion, and helps you move better whether that is for daily activities or for sport. Mobility drills are exercises that take the muscles, tendons, and the joint through their entire range of motion. When performing these types of exercises, it is important to perform them using high levels of control. 


Apply the principles of rooting, core-connecting, and expansion to restore healthy balance to the living matrix bringing healthy alignment, lightness and ease in movement. Use breath awareness to ignite whole body awareness.


Scilla started her yoga journey 10 years ago. She uses her ballet and show-dance past to create nice flows with great songs. She is enthusiastic to plan interesting and safe classes. She says yoga is suitable for everyone, because they can choose from different pose options during her yoga class. Her purpose is to share yoga's principles and “how to live your yoga in daily life”. She introduces breath exercises, relaxation and meditation to her yoga classes. Also, she incorporate lots of stretching and mobility techniques to her classes.

Experiences:

  • -200 hours vinyasa, ayurveda and vedic studies and 25 hours restorative yoga and yoga nidra training at Atman Yoga School 

  • - 65 hours prenatal and postnatal yoga training at Bliss Baby Yoga

  • - Functional Fascia Training and Modern mobility technique at Balance Akademia




5RYTMER

Loan TP Hoang

Loan TP Hoang, hun danser, kunstnerisk leder for CrotonicX, 5Rytmer lærer og Svartlamonitt med bakgrunn fra Nordic Black Theatreschool 1998 - 2001, og Kulturhuset Hausmania på Hauskvartalet i Oslo perioden 2001 - 2012. Våren 2016 fullførte hun 5Rhythms TeachersTraining under ledelse av Jonathan Horan, Gabrielle Roth`s eneste sønn og arvtager av 5Rhythms Global.

I 20 år har Loan praktisert og danset 5Rytmer fast med Hege Gabrielsen og Oslotriben. Siden 1999 har hun deltatt på over 50 workshops og fordypningsgrupper både i Norge og i utlandet, og danset med internasjonale lærere som Gabrielle Roth & The Mirrors, Alain Allard/Move into Conciousness, Yaacov Darling Khan/Movement Medicine, Andrew Holmes, Sue Khun, Jonas Klingenberg, Erik Iversen og Jonathan Horan.

5RYTMER er en dynamisk meditativ bevegelsespraksis skapt av Gabrielle Roth som åpner opp for fysisk kreativitet, frihet og fellesskap. 5Rytmer dans er ikke basert på gitte trinn og teknikker, koreografi og kontroll eller press og prestasjoner, men inspirerer til trygge åpne rom for fysisk utforskning, fellesskap og danseglede.

5Rytmer er intuitiv tilnærming til dans som vekker til live pust, sirkulasjon og vitalitet. FLYT STAKATTO KAOS LYRISK STILLHET er 5 universelle energibølger som forløser kroppens dype visdom og kraft gjennom fri dans, pust og bevegelse. Dansen blir en personlig vei tilbake til vårt eget kraftsenter og kroppens mange muligheter og mysterier.

Circling

Anders Broli Asphaug


Anders Asphaug spesialiserer seg på relasjoner, og er sertifisert instruktør av Circling, som er en unik form for relasjonell meditativ praksis, som har opplevd enorm vekst i de senere årene. Circling skaper et åpent og trygt rom hvor du kan utforske det å være sammen med andre. Dette er dypt frigjørende og nærende, noe som åpner opp for mer tilstedeværelse og glede i hverdagen. Anders er også sertifisert lærer og instruktør av Inner Relationship Focusing, som er en metode for indre arbeid og kontemplasjon som kan læres gjennom kurs eller oppleves i en-til-en veiledningstimer. Anders hjemmeside er www.thefocusingspot.com

Elemental Yoga

Laura Flora Podoski

Laura Flora Podoski har drevet med yoga og meditasjon aktivt siden 13 års alderen. Hun har undervist yoga siden 2016 i mange ulike land gjennom hennes reiser. Hun har vært bort i de fleste yogastilene og dekt mesteparten av spekteret hele veien fra Yin Yoga gjennom Acro Yoga til Ashtanga Yoga. Laura har også drevet med Fem Element Qigong, Wai Tan Kung, Aikido, Taekwondo og Kickboxing; noe som gjorde at hun ble interessert i å finne samspillet mellom alle disse spennende stilartene, som etter hennes mening har til syvende og sist samme mål. Hun har deltatt på mangetalls workshops, kurs og retreats der hun fikk fordype seg i forskjellige retninger av samme sak. Hun har dedikert ett helt år til å studere Yoga på fulltid samt Aikido, Qigong, Aromaterapi, Akupressur og Meditasjon ved siden av. Elemental Yoga lærte hun i løpet av dette året samt da hun reiste til India for å fordype seg i dette enda mer. Hun har vært i India flere ganger for å lære mer om Yoga og Permakultur, og for å studere livet i forskjellige økosamfunn. Laura ellers er en byplanleggingsstudent ved NTNU med mye erfaring fra frivilligheten og miljøengansjement. Hun har blant annet vært leder for Klimafestivalen i Trondheim i 2017 og ledet kvinnesirkelen under Body in Flow 2018.


Elemental Yoga baserer seg på de 5 elementene
Jord ~ Vann ~ Ild ~ Luft ~ Rom
Denne typen yoga er inspirert av naturens kretsløp og prosesser, og har sitt opphav i Ayurveda fra India. I naturen har hver disse 5 elementene sin egen plass, tid, oppgave, og samspillet mellom elementene er viktige. På samme vis har de 5 elementer sine bestemte roller i det menneskelige kropp og sinn.
Elemental Yoga tar for seg mennesket som en helhet plassert i en enda større helhet; naturen selv. Kropp og sjel ser denne typen yoga med et holistisk syn på. 

Under Elemental Yoga timer jobber man seg gjennom elementene i bestemte rekkefølger for å oppnå ønsket effekt. Dette oppnås gjennom å harmonisere fysiske Asanas med pusteøvelser, visualisasjoner og chackrameditasjon. Den mentale prosessen er det også satt fokus på, der en blir oppfordret til å gå dypere i bestemte tanker og følelser ved hjelp av guidet meditasjon under utførsel av Asanas. I håp om en rund og holistisk opplevelse flettes det inn øvelser fra Aikido og Qi Gong.
Denne timen holdes i Chill out salen og blir en introduksjonstime med en kort muntlig introduksjon av de 5 elementene og hvordan de opptrer hos oss mennesker i forhold til kropp og sinn. Vi tar opp eksempler på interaksjon mellom elementene, og forklarer hvorfor rekkefølgen på Asanas har mye å si. Deretter går vi over til en fysisk yoga time hvor det ledes gjennom en generell balanserende sekvens, der alle 5 elementer vil bli berørt. Til slutt åpner vi opp for deling av opplevelser hvis ønsket.

 Spring Forest Qigong

 Martin Kristoffersen 

Martin Kristoffersen vil holde en time med Qigong under festivalen. Qigong er en tusenvis av år gammel kinesisk bevegelsesmetode ment for å kultivere vår livsenergi, eller "qi". Når vår qi-energi flyter fritt og uanstrengt, vil kropp, sinn og sjel være i optimal balanse.

Martin har ni års erfaring med qigong og meditasjon, og er sertifisert instruktør i Spring Forest Qigong. Dette er en moderne qigong-form som kombinerer enkle bevegelser med visualisering og pusteteknikk. I motsetning til de fleste andre qigong-former, inkluderer også Spring Forest Qigong sittende meditasjonsøvelser, og denne kombinasjonen gir et unikt verktøy for å vekke opp sin indre evne til helbredelse. Samtidig er det et underliggende fokus på indre ro og tilstedeværelse for å komme i kontakt med vårt sanne jeg. Spring Forest Qigong er dermed en holistisk treningsform og et kraftig verktøy for å styrke vår egen fysiske- , mentale- og spirituelle helse. Helseeffekten av denne qigong-formen kan også fremvises av medisinske studier ved anerkjente Mayo Clinic i USA, og Spring Forest Qigong praktiseres verden over av tusenvis av mennesker. Martin ønsker dere velkommen til en time med meditative bevegelser der vi felleskap utforsker vår indre qi-energi.


 

 FUNKSJONELL YOGA

 El Ri Flatås



Etter mange år med å praktisere det fysiske aspektet av yoga, oppdaget El Ri Flatås naturen med å undervise i yoga i 2009. Hun fikk sitt første vitnemål i 2014 gjennom Laurel Hodory & Fakultet Trondheim / Norge, i Ashtanga & Hatha yoga. Hun fullfører ytterligere 300 RYT avansert lærerutdanning ved Zenit Yoga skole, Norge i februar.

Funksjonell yoga. En 360-graders praksis inspirert av forskjellig bevegelse, som Ashtanga vinyasa, primal movement, RX, Hatha og Yin for bedre reflekser, mer utholdenhet og et avslappet velvære. Vi adresserer enkelte øvelser utfra et biomekanisk og anatomisk fagspråk. Pranayama og restorative øvelser vil bli integrert på slutten. 


Gjennom å skape bedre sirkulasjon i kroppen med mer våkenhet og en nysgjerrighet, aktiviseres ulike prosesser og internalisering når vi begynner å bevege oss med bevissthet. Man skal ikke forsøke unngå eller distrahere seg fra følelser som kan virke overveldende, men i stedet la tilstedeværelsen i ens tanker, følelser og kroppslige sensasjoner bli basen for mer empati, kunnskap og visdom.


Vi bruker kroppen til å oppleve verden. Derfor må vi ha en funksjonell kropp for å føle oss mer til stede i vårt daglige liv. En plattform som gir mer mestring og tillit i følelser, øker trivsel og samhandling til våre omgivelser!


For El Ri er hennes måte å undervise på med på å forme henne til en autentisk yogi som student og lærer. Hun er spent på fortsettelsen, og deler gjerne reisen sin med den som vil!

https://www.facebook.com/El-Ri-Yoga-159987611310925/

     Breathwork

 Elisabeth Finocchiaro



Take time to relax and dive deep into the power of your breath. Many of us have learned breath techniques but not many of us know that we can also learn so much from the breath itself. This is the workshop for that. Elisabeth is a trained rebirther and breathwork practitioner that focuses on relaxation and integration. The time togther will help you develop deeper connection to yourself, understanding your emotions deeper and recieve life changing insights. She will guide the group through a breath session where you will get to experience deep peace and most likely a deep transformation. 

         AcroYoga

  André Beck Fagerheim

André vil dele en spennende, morsom og helbredende AcroYoga-sekvens under årets Body in Flow festival. Denne workshopen vil fokusere på enkle, men effektive elementer innenfor AcroYoga som alle kan med hjem for å gjøre livet mer harmonisk og avspennende.

AcroYoga er en form for paryoga hvor en er base(maskulin) og en er flyger(feminin). De to største kravene til dem som praktiserer AcroYoga er balanse og tillit - evne til å balansere sin flyger, og tillit til å bli balansert av sin base. Nei, du trenger ikke å være spesielt trent, men det er en fordel og være litt myk i bakside lår og ha kroppslig koordinasjon og hoftestabilitet.

André er nylig utdannet sivilingeniør ved NTNU, og jobber som konsulent og personlig coach til daglig. Ved siden av sitt arbeid har André lidenskap for lokal og bærekratig matproduksjon, yoga og bevegelse samt maskulin og feminin dynamikk mellom mann og kvinne. André oppdaget for alvor AcroYoga i 2015 og deltok senere på Elemental Immersion i Budapest sommeren 2016. Ved siden av å praktisere AcroYoga med venner og venninner har André vært assistent under flere kurs og workshops i regi av Charlotte Meering.


Martin Haugland Sundby og Lisa Spaak.

 Vi mener det er super nyttig og viktig (og ikke minst artig) å utfordre både hjernen og kroppen sammen med andre gjennom lek, kreativ bevegelse og varierende bevegelse. Vi bruker gjenstander (fx pinner, baller eller tau), omgivelsene eller hverandre til å lage spennende leker. Vi setter en ramme, men det er deltakernes medvirken og undersøkelse som får leken til å utvikle seg til noe mere.

Vi baserer leker på ideer fra natural movement og et bredt spekter av andre bevegelsesfelt. Vi kombinerer Martin sin erfaring som parkour instruktør og Lisa sin erfaring med intuitive leker og bevegelsesformer, til å skape en artig bevegelses time.

Martin: "Som parkour instruktør så har jeg fått mye erfaring med å skape leker, men de har alltid blitt rettet mot å utvikle seg innenfor parkour, når det er slike kurs jeg holder. Jeg gleder meg til dette, nå som det eneste kravet til lekene er å skape en best mulig opplevelse for deltagerne".

Lisa: ”Når jeg bodde i København fantes det i bevegelses miljøet en stor bevissthet omkring det å ha det artig sammen samtidig som man får trent. Dette, og et community omkring bevegelse i det fri er noe jeg savnet når jeg kom til Trondheim. Jeg ønsker å lage en time hvor bevegelse ikke er styrt som en form, men som konsekvens av et ønske eller undersøkelse, hvis man kan si det slik.”

Til denne timen får man en sosial opplevelse med hverandre, med muligheter for å le og ha det artig uten noen prestasjons-krav. Vi foretrekker å merke våres omgivelser under føttene og været i håret så vi kommer til å være ute. Ta derfor med passende klær til dette. Vi gleder oss!

         Håndstående

           Allan Hiley

Allan skal holde en nybegynner workshop i håndstående. Her vil han dele sin glede og entusiasme for praksisen. Kurset inneholder øvelser for oppvarming, skadeforebygging og styrking av ledd (basic teknikk) og ulike innganger til økt balanse på henda. Intensjonen er å dele noen gode verktøy for å kunne leke og samtidig utfordre seg selv i trygge omgivelser. I løpet av workshopen vil du lære serier med øvelser du kan ta med deg for videre utvikling. 


Alle nivåer er velkommne. Er du allerede en dreven håndbalansør og ønsker utfordring, kan vi undersøke mer komplekse sekvenser som håndstående-press, en-arms og “former” når de enklere øvelsene kjøres.


Allan har en bakgrunn i et bredt spekter av bevegelsesformer, blant annet, turn, calistenics, yoga, taiji og kungfu. De siste 5 årene har stort sett vært preget av en ivrig entusiasme for håndstående hvor det meste av andre disipliner har måtte vike for timeslange opphold oppned på gulv eller i stativ. Håndstående har rett og slett vært så moro at han ikke har tatt seg tid til noe særlig annet. Allan er selvlært med unntak av 3 helgeworkshops i regi av noen av de beste håndståerne i verden; Mikael Kristiansen, Yuval Avalon og Yuri Marmerstein. 

I skrivende stund går han et 5 ukers håndstående-kurs på DOCH(danse og sirkus skole) i Stockholm hvor det er fokus på forbedring og raffinering av komplekse en-arms bevegelser. 

                                    Pust og Helse

        Sven-Erlend Anderssen og Anette Lunde Kristensen.


 Sven-Erlend Anderssen og Anette Lunde Kristensen.


Sven er Buteyko og Oxygen Advantage trener samt Heartmath-instruktør og mindfulness-instruktør. Anette er Pust-Yoga instruktør og driver nettstedet Kronisksyk.no.

Sammen kommer de til å holde en workshop hvor du vil få instruksjon i pusteteknikker for å øke kroppens oksygenering, simulere høydetrening og balansere hjerterytmevariabilitet gjennom fokusert pusting. Workshopen vil avsluttes med en beroligende del hvor det kombineres pusteteknikk med avslappende yoga.

Dette kommer til å være en nybegynner workshop som passer for nesten alle, selv om man bør styre unna simulert høydetrening hvis du har hjerteproblemer. Personlig har Sven hatt stort utbytte av å bringe avanserte pusteteknikker inn i sin etterhvert langvarige meditasjonspraksis, spesielt i konsetrasjonsmeditasjon, samtidig som det er svært nyttig for helsen. Ikke minst er Buteyko-teknikkene eksepsjonelle for å åpne opp en tett nese! Anette har undervist i Pust Yoga konseptet i flere år og bringer med seg kropp og pust som helhet inn i hele sin tilnærming til helse. Som sykepleier liker hun å balansere både det konvensjonelle og det holistiske perspektivet inn i sin kursvirksomhet og jobber tett på en rekke problemstillinger i forhold til helseutfordringer.


Sjonglering og sirkus lek 

    Diego Belda

Diego har holdt på med sjonglering siden 2002 og jobbet som kursholder og utøver siden 2005.
Har de siste 5 årene jobbet fulltid som utøvende skuespiller spesialisert på sjonglering, balansering, flammesjonglering og klovning.
Reiser mye rundt i Norge og opptrer for barn og voksne, i alt fra barnehager, skoler, eldresenter, festivaler, firmafester ++.
I løpet av kurset vil vi jobbe med fokustrening, samholdsøvelser, lek og øvelser med 1, 2 og 3 baller.
Om du allerede kan sjonglere vil kurset kunne lære deg nye triks og teknikker for å utvikle sjongleringen. Det er bare å glede seg!


PONTUS ‘SNØLYKKAN’ LÜTTKENS

Velkommen på introduksjons Workshop i Strukturell Trening.

Dette er trening for deg som ønsker minke risiko for skade, men også øke muligheter for å bli bedre i den sport/hobby man er mest glad i. Kanskje det er ski? yoga? fotball? eller golf?
Du lærer øvelser som optimerer samspillet mellom kroppens struktur og sanser, hjernen og den funksjonalitet som kreves. Gjennom enkle øvelser kan hvem som helst utvikle sitt bevegelse mønster slik at smerte forsvinner og man er klar til og ta sin trening til et nytt nivå uten og arbeide unødvendig mye.
Du vil bli introdusert til å lære hvordan du kan trene øynene for å få bedre bevegelse, hvordan du kan trene balansen med hjelp av integrering av vestibularsystemet og hvordan enkle bevegelse i kroppen roer ned nervesystemet særdeles effektivt.
Er du for gammel for å bevege deg? Tenk om...det er gammel vitenskap du da lytter til.
I henhold til Dr. Mike Merzenich*, en av de tidlige forskere om hjernen, så kan de riktige øvelsene i riktig miljø kan forandre hundre millioner nerveceller og milliarder koblinger mellom nerveceller i vår hjernes kart over kroppen. Det betyr at det handler om hvordan du trener og det miljøet du er i.
Desto bedre kart desto bedre bevegelse og mindre smerte.
Pontus som holder trening har blant annet arbeidet som skilærer i over snart 18 år og er en expert på kroppslige analyser.

Les mer om Pontus og SNØLYKKAN (Gründer av SNØLYKKAN teaching) på www.snolykkan.com

Spørsmål besvares på mail, p@snolykkan.com


Ingeborg Teraks - Biodanza


Maiken Sneggen og Tor Arne Håve - Gongbad